تمثَّل السَّيف في منظومة المتنبي الشعرية

The sword is represented in the poetry system of Al-Mutnabi

Abstract:
Deals with the subject of the sword in the poetry of Al-Mutnabi by studying the poetic presence of this thing in his poetry.
The problem of research is how Al-Mutanabi uses the stylistic mechanisms and tools of the sword system and the relationship of this system to its cultural system and its presence in the creative self of Al-Mutanabi.
The research deals with the limits of the methodological method, how to use it in the text of poetry of Al-Mutanabi, the sword emerges in the system Mutanabi poetry has a close relationship with the cultural system, the sword is an external component, In a certain stage in his poetry does not exceed in his symbolism and his main function (appeal), and then turn the sword in a second stage to glowing and explosive symbolism, embodying the fusion of Mutanabi poetic in the sword , Al- Mutanabi ‘s tendency to intensify metaphors, focusing on conflicting dynasties, then moves on to another stage in which the sword tends towards transformation and alienation, where the symbolism of the sword is embodied in the frustrated Mutanabi,The sword moves from the physical symbol to the spiritual, indicating the success of Mutanabi in the use of the sword as a cultural symbol, compatible with the same Arab individual, and its cultural system,
Based on this study, there is a need for the monetary arena, for research that shows the bright themes of the Arab heritage through the poetry of poets such as: (The Palm, the tent, the camel, the Kaaba).
Keywords:Mutnabi, Sword, Poetry, Representation, System

الملخص
[box type=”shadow” ]: يتناول البحث موضوعة السيف في شعر المتنبي، من خلال تقصِّي الحضور الشعري لتلك الموضوعة في شعره. حيث تتمثل مشكلة البحث في كيفية توظيف المتنبي للآليات الأسلوبية وأدواتها في موضوعة (السيف)، وارتباطها بمنظومته الثقافية، وحضورها في الذات المبدعة لدى المتنبي. فيعالج البحث في حدود المنهج الأسلوبي التكويني، كيفية توظيف ذلك في النص الشعري لدى المتنبي، فيبرز السيف في منظومة المتنبي الشعرية ذا علاقة وثيقة بالمنظومة الثقافية، فيكون السيف مكونًا خارجيًا، ذا طابع مادي بحت، في مرحله معينه في شعره لا يتعدى في رمزيته وظيفته الأساسية (الطعن)، ثم يتحول السيف في مرحلة ثانية إلى رمزيات متوهجة ومتفجرة، تُجسد انصهار ذات المتنبي الشعرية في السيف، فيظهر ميل المتنبي إلى تكثيف الاستعارات، مركزًا على ثنائيات متصادمة، ثم ينتقل إلى طور آخر ينحو فيه السيف نحو التحول والاغتراب، حيث تجسدت رمزيات السيف في نفس المتنبي المُحبطة، فينتقل السيف من الرمزيات المادية إلى الروحية، فيظهر نجاح المتنبي في توظيف السيف كأيقونة ثقافية، متوافقة مع ذات الفرد العربي، ومنظومته الثقافية، وبناء عليه بناءً على هذه الدراسة ظهرت حاجة الساحة النقدية؛ لبحوث تظهر الثيمات المشرقة في التراث العربي من خلال شعر شعراءها مثل: (النخلة، الخيمة، الجمل، الكعبة).
الكلمات المفتاحية: المتنبي، السيف، شعر، تمثّل، منظومة.[/box]

الباحث /
سلطان عاطف العيسي
قسم اللغة العربية || كلية الآداب والعلوم الإنسانية || جامعة الملك عبد العزيز || السعودية

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://dx.doi.org/10.26389/AJSRP.S110818″ ]DOI: 10.26389/AJSRP.S110818[/button][button color=”green” size=”medium” link=”https://drive.google.com/file/d/15c5x3b_9w2mVM6W0-w5qWGNWMIU_YX62/view” ]عرض البحث كامل[/button][button color=”orange” size=”medium” link=”https://www.ajsrp.com/ajsrp-4-4.html” ]عرض العدد كامل[/button]

شارك:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

مواضيع من المدونة

Open chat